1
Samtale. Eleven kan udveksle holdninger samt argumentere for og imod et standpunkt indenfor emnerne miljø, frivilligt ungdomsarbejde, politik, racisme og fitnesskultur.
2
Lytning. Eleven kan forstå tekster om unge i forskellige interessegrupper, om kulturen i et fitnesscenter, en dialog mellem en musiker og en gruppe elever om racisme og en dagbogsblog om en ekspedition i junglen. Eleven kan lytte efter hovedindhold og detaljer i en lyttetekst.
3
Præsentation. Eleven kan præsentere et emne som hun er engageret i.
4
Sproglig fokus. Eleven kan formulere forskellige vendinger, når hun præsenterer, og argumentere for en holdning. Se også opgaver under ”Grammatik auf eigene Faust” hvor de relevante grammatiske emner gennemgås.
5
Læsning. Eleven kan forstå tekster om unge i forskellige interessegrupper, om kulturen i et fitnesscenter, en dialog mellem en musiker og en gruppe elever om racisme og en dagbogsblog om en ekspedition i junglen.
6
Skrivning. Eleven kan skrive et læserbrev, en artikel, en PowerPoint, et digt og argumenter for og imod en sag.
7
Tekster og medier. Eleven kan anvende et digitalt skriveprogram og kan finde informationer på nettet.
8
Sproglig fokus. Eleven kan skrive sætninger med modsætninger og anvende vendinger, der udtrykker holdninger. Se også opgaver under ”Grammatik auf eigene Faust” hvor de relevante grammatiske emner gennemgås.
9
Kulturforståelse. Eleven kan følge med i og diskutere kulturelle og sociale forhold om unges engagement. Eleven kan agere fordomsfrit og åbent i en diskussion fx om racisme.
10
Kulturforståelse. Eleven kan finde nyheder på tyske websider og formidle deres viden.
11
Kulturmøder. Eleven kan i en diskussion anvende vendinger til at argumentere for et emne.