Vi skal lære ord og vendinger, som vi kan bruge, når vi skal på bytur – ord for mad, drikke, tøj og elektronik og vendinger, som kan bruges til at købe ind og bestille noget at spise og drikke på en café. Vi skal også lære navneordenes køn.
Samtale (Fase 2)
Eleven kan stille og besvare enkle spørgsmål om nære emner / Eleven har viden om relevante spørgeord og svarstrategier.
Lytning (Fase 1)
Eleverne kan forstå enkle ord, udtryk og budskaber ud fra situation, gestik og mimik / Eleverne har viden om det tyske sprogs nære sproglige slægtskab med dansk.
Lytning (Fase 2)
Eleven kan forstå enkle budskaber om nære emner / Eleven har viden om forhold mellem mimik, gestik og indhold i situationer.
Samtale (Fase 1)
Eleven kan bruge sproget i sang, spil, leg og bevægelse / Eleven har viden om enkle situationsbundne ord og vendinger.
Præsentation (Fase 2)
Eleven kan præsentere nære emner / Eleven har viden om brug af ord og udtryk om nære emner.
Sprogligt fokus (Fase 1)
Eleven kan efterligne og gentage tyske ord og udtryk / Eleven har viden om ligheder og forskelle mellem dansk og tysk udtale.
Sprogligt fokus (Fase 3)
Eleven kan formulere enkle sætninger / Eleven har viden om den simple sætnings opbygning.
Læsning (Fase 1)
Eleven kan forstå enkle ord og udtryk / Eleven har viden om transparente ord og udtryk.
Læsning (Fase 2)
Eleven kan gætte kvalificeret ud fra en sammenhæng / Eleven har viden om gættestrategier.
1
Samtale. Eleven kan købe ind og sælge varer i sin egen butik.
2
Lytning . Eleven kan forstå og gætte ord for mad, drikke, tøj og elektronik.
3
Lytning. Eleven kan forstå en dialog om at købe ind og når en person beder om en vare og en pris.
4
Samtale. Eleven kan synge en sang og erstatte med andre madord / Eleven kan udfylde tomme felter i en dialog og spille dialogen.
5
Præsentation . Eleven kan fremføre en kort dialog på en cafe.
6
Sproglig fokus. Eleven kender navneordenes køn.
7
Sproglig fokus. Eleven kan udtale ord med ich- og ach lyd.
8
Læsning. Eleven kan forstå og gætte ord for mad, drikke, tøj og elektronik.
9
Læsning. Eleven kan gætte varer i udvalgte butikker ud fra skilte og billeder.
Læringsmål 1
1
Eleven bruger vendinger til at hilse med og får købt ind ved brug af kropssprog og enkelte ord.
2
Eleven bruger vendinger til at hilse med og beder om få udvalgte varer fra butikkerne og husker at tage afsked.
3
Eleven siger både goddag og farvel og køber med sikkerhed sine varer og spørger efter priser.